dilluns, 16 d’abril del 2012

Especials AMPA. Els límits de temps de l'ordinador

Hi ha molts riscos derivats de l'excés de temps de navegació. És essencial que pactem un temps i uns dies per jugar amb videojocs o navegar per Internet, sempre des del diàleg i el sentit comú. Fer-ho es important perquè l'ús de l'ordinador no interfereixi en altres activitats ni en el descans necessari per als menors.
El millor és "negociar-ho" amb ells. Es discuteix, s'arriba a un acord, s'escriuen les normes i es peguen prop de l'ordinador perquè les tinguin sempre presents. Hem de diferenciar entre dos usos diferents que poden fer els menors de 9 a 12 anys en les seves connexions a Internet:

1. La seva utilització per a cercar informació per als treballs del col·legi.

2- La seva utilització per a l'oci i les relacions socials.

Així doncs,

1. Respecte a la seva utilització per la recerca d'informació per als treballs del col·legi, és important que siguem flexibles amb aquest temps perquè els deures del col·legi requereixen un temps de consulta a Internet major uns dies que uns altres.

2. Respecte a la seva utilització per a l'oci i les relacions socials, podem tenir en compte alguns consells generals:

  • El temps hauria de ser pactat abans que segui davant l'ordinador. Una vegada assegut davant és més difícil que ens escoltin.
  • El temps de dedicació diària en aquest grup d'edat hauria de ser d'una hora o una hora i mitja. L'Associació Espanyola de Pediatria recomana que no sigui superior a 2 hores.
  • S'haurien d'establir períodes de descans en l'ús de l'ordinador o de la videoconsola, cada hora descansar 10 minuts.
  • El temps que estigui connectat hauria d'usar-ho només quan hi hagi un adult a casa.
  • Procurar que mai es connecti a la nit, sobretot en els xats.
  • Hauríem també de procurar mantenir-los allunyats de les sales públiques de xats. Entre els 9 i els 12 anys són encara massa petits per freqüentar una sala pública de xat on és més fàcil que es trobin amb companyies "no desitjables".
  • El cap de setmana no té per què ser molt diferent de la resta de la setmana. Es por permetre més temps, però "molt temps" també pot ser perjudicial: "molt temps és tot allò que li impedeix fer altres coses que hauria de fer", com estudiar, fer deures, xerrar amb la família, sortir una estona al carrer amb els amics... en definitiva tenir activitats d'oci i d'aprenentatge variades. Hauríem d'ajudar-los a trobar l'equilibri entre el temps que dediquen a navegar per Internet i altres activitats.



Finalment, por ser útil saber que existeixen eines, com les de Control Parental, amb les quals es poden establir les hores del dia en les quals els nens poden usar l'ordinador i bloquejar la resta. Parlarem en properes entrades sobre aquestes eines. Insistim en el fet d'educar en la confiança. No obstant això, les eines de control parental poden ser un complement d'ajuda important.

L'us de l'ordinador durant els períodes de vacances


A l'estiu, com altres dies de vacances, els menors gaudeixen de moltes hores d'oci i descans, que de vegades se'ls fan llargues i poden traduir-se en moltes hores davant de l'ordinador. No per estar de vacances podem deixar-los tot el temps que vulguin per connectar-se a la Xarxa. Podem ser una mica més flexibles però les "normes" haurien de ser semblants durant tot l'any.

Insistim que "molt temps" és tot allò que els deixi fer altres coses que haurien de fer, també a les vacances, com un quadern d'activitats, xerrar amb la família, sortir una estona al carrer amb els amics, gaudir del sol i la piscina...

Alguns consells que poden ajudar a controlar l'ús excessiu de l'ordinador durant les seves vacances:

  • Hauríem de fomentar que juguin a l'aire lliure sempre que sigui possible.
  • Podríem potenciar la pràctica d'activitats esportives. Això facilitarà, també, el tracte amb altres nens de les seves edats.
  • Procurem actuar com un model positiu sent actius nosaltres mateixos.
  • Podríem planificar activitats físiques que impliquin a tota la família.
  • Passar unes hores llegint durant el temps lliure és una excel·lent opció. Si ens observen llegint, ells també solen llegir.